Samfällighetsavgiften

Samfällighetsavgiften betalas för att täcka samtliga utgifter som t ex sophantering, vinterunderhåll (plogning sandning parkeringar), vatten/avlopp, telefoni och bredband (Comhem), elräkningar för gårdar och gemensamma utrymmen samt löpande underhåll som gräsklippare med mera samt täcka underhålls och förnyelseplan.

Avgiften tas fram efter kalkylerat budgetunderlag som baseras på våra utgiftsposter samt sparande för underhåll och förnyelse. Detta presenteras i sin tur på årsstämman och som där skall godkänns av medlemmarna.

Det är med andra ord samfälligheten som helhet (samtliga husägare/delägare) som bestämmer vår gemensamma ekonomi, men det är styrelsens ansvar att en rimlig och transparent budget tas fram. Med styrelsens ansvar betyder det inte att det enbart är styrelsen som själva är bundna till att fysiskt göra detta, utan det kan delegeras och utföras av vem/vilka som helst. Alla har ett gemensamt ansvar i detta.

Själva hanteringen med inkomna fakturor och fakturering sköter inte samfälligheten själva, utan detta hanteras ett externt opartisk företag som i dagsläget heter ROTA Redovising. De tar fram fakturor och skickar ut, samt hanterar inkomna betalningar likväl som de betalar in våra inkomna fakturor.

Har man frågor om själva samfällighetsavgiften eller hanteringen av den vänder man sig till styrelsen (enklast med respektive gårdsrepresentant). Om man har frågor om fakturor eller liknande kan man vända sig direkt till ROTA Redovisning  Kontaktuppgifter finns här under.

Kontakt till styrelsen hittar du här.

Kontaktuppgifter ROTA
Tel: 08-510 200 82
e-post:rota.r@telia.com

Uppge att det gäller Sundsborgs anläggningssamfällighet samt ert husnummer, så de vet vad som gäller.